Schijf van Vijf

Volkoren graanproducten helden van Schijf van Vijf.

WIST JE DAT ?

je ook je vertrouwde producten van "De Bakker" kunt bestellen en laten bezorgen?

Broodje van de week

Volkoren graanproducten helden van Schijf van Vijf.

Onlangs heeft het voedingscentrum de nieuwe Schijf van Vijf gepresenteerd. Daarin hebben volkoren graanproducten een nog prominentere plek gekregen. De nieuwe Schijf van Vijf is een wetenschappelijk onderbouwd voorlichtingsmodel dat de essentie van gezond eten laat zien.

Welke broodsoorten worden wel/ niet aanbevolen?

Volkoren-en bruinbrood in de basis. Volgens het Voedingscentrum is het eten van volkorenbrood en andere volkorenproducten een makkelijke manier om elke dag voedingsvezels, ijzer, jodium en b-vitamines binnen te krijgen. Ook geeft het Voedingscentrum aan dat je met 3 volkorenboterhammen per dag het risico op hart-en vaatziekten, diabetes type 2 (suikerziekte) en darmkanker verkleint.

nieuwe Schijf van Vijf

Het Voedingscentrum heeft berekend dat als mensen brood weglaten het (haast) onmogelijk is om de misgelopen voedingsstoffen binnen te krijgen via andere voedingsproducten. Naast volkorenbrood zit ook bruinbrood in de Schijf van Vijf. Daarbij adviseert het Voedingscentrum consumenten om bruinbrood te kiezen dat voor tenminste 4,5, gram vezels bevat per 100 gram brood. Naast volkorenbrood, maken ook bruinbrood, volkoren krentenbrood en volkoren muesli brood onderdeel uit van de Schijf van Vijf.

Wat met witbrood en andere broodsoorten?

Witbrood en wit krentenbrood zitten niet in de Schijf van Vijf, maar zijn als afwisselingsproduct opgenomen. Wat overigens niet wil zeggen dat het ongezond is want ook witbrood levert energie, en voedingsstoffen en voedingsvezels, alleen niet zoveel als volkoren-en bruinbrood. Witbrood past af en toe in een dagmenu.

Aantal sneetjes per dag

De aanbeveling van het aantal sneetjes brood verschilt per persoon en zit bijvoorbeeld voor volwassen mannen (tot 50 jaar) op 6-8 sneetjes en volwassen vrouwen (tot 50 jaar ) op 4-5. Waarbij het Voedingscentrum aangeeft dat er binnen de categorie graanproducten volop gevarieerd kan worden, bijvoorbeeld ook door roggebrood, volkoren muesli bol of crackers te nemen.